Alla inlägg den 24 maj 2009

Av Susanne - 24 maj 2009 20:32

Ja så kom äntligen dagen då vi fick vår lilla älskling.

Den 14/5 kl 15.16 kom lilla Jonna till världen. Hon var 50 cm lång och vägde 3 300 g.


På kvällen den 13:e vid 22-tiden började mina värkar bli regelbundna, de kom med ca 10 minuters mellanrum. Efter en timme tänkte jag att nu kanske det var på gång så jag tog ett varmt bad för att se om värkarna avtog, det gjorde dem inte. Det gick snabbt för värkarna att komma igång ordentligt, vid 23-tiden började dem komma med ca 5 min mellan. Sen fortsatte det så och jag gick och la mig i sängen. När värkarna kom med 2-3 minuters mellanrum så tyckte jag det var dags att ringa förlossningen. Vid 5 tiden bestämde vi oss för att åka in så Lucas hämtade bilen och Kerstin och jag packade ihop väskorna.

Väl framme vidd BB kom vi på att vi hade lyckats glömma det viktigaste av allt, alla papper man skulle ha med sig. Kerstin körde hem igen och hämtade dem medans vi gick in. Jag fick komma in på ett rum och en barnmorska kolla mig. Då var jag 4 cm öppen så vi behövde inte åka hem igen, skönt!

Det första jag gjorde sen var att ta ett bad. Det var varmt och skönt i början men sen blev det för jobbigt så efter en timme gick jag upp igen.

Vi bestämde oss för att ha våra mammor med så mamma kom in till oss någon gång efter 8 tiden, (tror jag, jag hade inte så stor koll på tiden).


Jag fick lustgas och hade den ett tag men sedan blev jag tillfrågad om epidural och tackade ja. När jag fått den var jag uppe och gick väldigt mycket för att öppna mig snabbare. Passade på att äta lite också och Lucas han sov i en fåtölj.. :P

Nästa gång barnmorskan kom för att se om jag hade öppnat mig mer så var jag 9 cm öppen. Då tog hon hål på hinnorna så vattnet gick. Efter det gick det fort.

När kl sen var 14.30 ungefär så började jag tjata om att det kändes som att jag skulle bajsa på mig. Jag sa också till barnmorskan att huvudet nog var ute så jag vågade inte lägga mig ner igen. :P Lucas kollade under min fina sjukhusrock men såg inget huvud. :P

Jag la mig igen och nu började krystvärkarna. I 45 min hade jag dessa värkar och sen kom lilla Jonna!


Allting gick så bra under förlossningen och personalen var underbar. Känslan av att få barn är otrolig och verkligen häftig. Jag tyckte hela upplevelsen var spännande och inte alls så farligt. Men så har jag ju haft en positiv inställning hela tiden. ;)

Även tiden efter förlossningen har varit bra, jag lider inte av några större smärtor och mina graviditetskilon har nästan försvunnit. Jag hade efter en vecka gått ner 10 kilo, gick upp 11 så jag har ett enda kvar att gå ner. :P

Nu är Jonna 10 dagar gammal och underbart söt.


Här kommer lite bilder!

Ha det underbart!


Här är hon väldigt nyfödd, nästan 2 timmar gammal.


Lucas och Jonna vilar på patienthotellet.


Jonna sover så gott.


Cooling. :)


Här lyckades jag fånga ett litet leende. :)


Mys med pappa. :)


Ovido - Quiz & Flashcards